Podem creure en aquest pressupost?

De la proposta inicial plantejada pel Govern a tots els grups municipals a l’acord arribat amb el PSC, hi ha modificacions substancials que no han estat explicades. Per altra banda, podem creure en el càlcul de la previsió d’ingressos de l’IBI quan en aquest 2013 ha tingut una desviació de més de 2 milions d’euros?

 

Grans diferències entre el pressupost plantejat inicialment pel Govern i el que es va pactar amb el PSC. El Govern va fer arribar als grups municipals a principis d’octubre la seva proposta de pressupost i ordenances fiscals pel 2014. Aquell text va ser la base sobre la qual es va debatre en trobades entre Govern i grups de la oposició i associacions interessades.

Durant les negociacions, el Govern declarava que la seva proposta era un text molt ajustat del qual era molt difícil fer-ne grans canvis. Tanmateix, dos dies abans del Ple, el text inicial va quedar superat degut al pacte amb el PSC, el qual contradient les directrius inicials del Govern, va suposar alguns canvis de certa envergadura que no han estat explicats degudament.

Un dels punts que el nou acord ha modificat de forma més rellevant són els ingressos a partir de l’IBI. Els quals s’han reduït en 2.163.000 € de la proposta inicial del Govern degut a una rebaixa del coeficient del 1,113 al 0,98. Més enllà del posicionament de la CUP al respecte (creiem que pot rebaixar-se més i fer-se de forma progressiva lligat a la renda de les famílies) ens centrem en preguntar-nos: com justifica aquesta rebaixa el Govern? 

Previsió inicial ingressos Govern

Previsió ingressos Govern-PSC

Diferencia

IBI naturalesa urbana. Coeficient 1,113

18.923.000 €

IBI naturalesa urbana. Coeficient 0,98

16.760.000 €

- 2.163.000 €

Participació tributs estat

7.814.000 €

Participació tributs estat

8.695.000 €

+ 881.000 €

Aportació Sitges Model XXI SA

0 €

Aportació Sitges Model XXI SA

1.000.000 €

+ 1.000.000 €

I ho fa al·legant que la rebaixa quedarà coberta a través d’una “aportació de Sitges Model XXI” d’1.000.000 € i un augment dels ingressos deguts a la participació en els tributs de l’Estat de 881.000 €. Ara bé, com es justifica l’aparició d’aquestes partides d’un dia per l’altre? Com és possible que el Govern a l’hora de presentar el seu pressupost inicial no conegués els ingressos que ens corresponen degut a la previsió als tributs estatals?

Com és possible que d’un dia per l’altre aparegui una partida d’un milió d’euros relacionada amb Sitges Model XXI i que el regidor Mas, no volgués o no sabés explicar en el darrer Ple d’on venia? Per incrementar la incertesa de l’origen d’aquesta partida, no en trobem cap referència al pressupost de Sitges Model XXI per aquest 2014. A més, aquesta partida no passa desapercebuda per l’informe d’elaboració d’ingressos del pressupost 2014, elaborat per tècnics el Departament d’Ingressos que afirmen que no disposen de la documentació necessària per  acreditar que es pugui realitzar aquest ingrés en el proper any.

Com s’ha calculat enguany l’IBI? Degut a un gran error de càlcul a l’hora de considerar el conjunt del valor cadastral de Sitges, l’Ajuntament ingressarà aquest 2013 21.105.413 € en concepte d’IBI, és a dir, 2.017.695 € més d’allò pressupostat a finals de l’any passat. Aquest error de càlcul cal sumar-lo a l’aplicació d’un coeficient de l’impost de l’1,21, fet que ha provocat que durant aquest any les factures per l’IBI es disparessin a totes les llars sense comptar amb criteris justos com les rendes familiars.

Degut a que venim d’aquesta extracció injustificada de més de 2 milions d’euros als sitgetans i sitgetanes, que anirà a parar directament a la partida de retorn del deute a bancs i caixes, ens preguntem: com s’ha calculat enguany l’IBI? D’aquí un any estarem parlat de nou d’un error de càlcul que suposi penalitzar a les famílies?

La previsió d’ingressos a traves de multes i retirada de vehicles augmenta exponencialment. Per altra banda observem també una altra gran variació: la suma de les partides d’ingressos en conceptes de multes i taxa de retirada de vehicles. S’ha previst una consignació inicial amb un increment mig del 63% respecte els tres darrers exercicis.

Aquest increment mig del 63%, s’enfila fins més d’un 70% si ho comparem amb allò pressupostat el 2013. I si ho comparem amb la proposta inicial del Govern, l’augment encara és major.

Partida

Pressupost 2013

Previsió inicial Govern 2014

Previsió Govern-PSC 2014

Augment

2013-2014

Taxa retirada vehicles

70.000 €

60.000 €

120.000 €

50.000 € (71%)

Multes infraccions de trànsit

350.000 €

330.000 €

610.000 €

260.000 € (74%)

Aquestes dades desorbitades han estat senyalades per l’interventor accidental de l’Ajuntament, el qual, en l’informe d’intervenció del pressupost general pel 2014 indica que un increment tan gran ha d’anar justificat de les mesures que prendrà l’Ajuntament per complir-lo, fet que fins ara no ha fet. Es tracta sens dubte d’un augment exagerat que de complir-se afectarà les butxaques dels sitgetans i sitgetanes.

Amb la voluntat d’obrir el pressupost, desgranar-lo i fer-ne un debat públic, des de la CUP esperem trobar una resposta per part del Govern a aquests dubtes que ara per ara ens fan impossible creure en el pressupost 2014.

Independentment d’aquestes xifres que el Govern ha fet ballar, la CUP aposta per un canvi de model. Aquesta  diferent visió, serà discutida a través d’Assemblees Obertes i plantejades en forma d’al·legacions ens els propers dies, i ho farem tot i ser coneixedors que el prematur pacte entre el Govern de dretes i el PSC, signat fins i tot abans de l’aprovació inicial, tanca molt les possibilitats de diàleg.