Constituït el Consell Comarcal del Garraf, amb 3 consellers de la CUP

El passat divendres 22 de juliol va tenir lloc a la Masia d'en Cabanyes la constitució del Consell Comarcal del Garraf. La CUP de Vilanova i la Geltrú forma part amb un conseller del grup comarcal CUP-UM9. En aquest acte fou escollit President del Consell Comarcal el candidat del PSC Juan Luís Ruíz amb els vots a favor del PSC i ICV. Els 3 consellers comarcals del grup CUP-UM9 va votar en blanc en no presentar candidat.

A continuació adjuntem la intervenció del portaveu del grup CUP-UM9 Joan Garriga, regidor d'UM9 a Sant Pere de Ribes i Conseller Comarcal:

'Abans que res agrair en nom d’aquest grup, la CUP-UM9, a tots aquells i aquelles que han cregut en el nostre projecte nacional, social i municipal, i ho han fet dipositant el seu vot a les passades eleccions del 22 de maig. Aquests vots, permeten avui que estiguem aquí per treballar des del Consell Comarcal del Garraf en el projecte de construir un nou país, nacionalment lliure i socialment just.

Com sabeu, el nostre grup agrupa les candidatures de les CUPs de Vilanova i Sitges i Um9 de Sant Pere de Ribes. Som, en vots, la quarta força política de la comarca i la nostra presència al Consell per alguns pot tenir solament la lectura de saber com ens mourem dins la nova correlació de forces polítiques que té avui el Consell. Per nosaltres, el Grup CUP-UM9 la lectura és una altra i la considerem més important.

Ens referim a la possibilitat de participar, de treballar en aquest marc polític comarcal amb l’ànim de poder donar resposta a tot un seguit de problemes que necessàriament reclamen una veu comarcal. Venim al Consell Comarcal a treballar pel país des de la comarca. Tot i ser una força municipalista, hem parlat sempre de comarca, vegueria i territori. Som conscients de la nostra limitada capacitat dins del Consell Comarcal, però no ens fa por la feina, i el Consell Comarcal no és l’única eina per a treballar pel Garraf, la Vegueria i el nostre país. Venim amb voluntat d’intervenir, condicionar i sobretot a transformar la política comarcal.

En uns moments de desafecció política, en que des de diferents àmbits de la ciutadania se’ns reclama noves maneres de fer política, pensem no és justificable mantenir el Consell Comarcal com un òrgan polític desconegut, allunyat de la gent del carrer i a ulls de molts, tots ho sabem, entès més com una menjadora pels polítics que no com una institució al servei dels ciutadans i ciutadanes de la comarca amb aires de proximitat i obert a tothom.

Si fer política en certs aspectes, avui ja es prou fotut, més ho és quan el que pretenem i estem obligats a fer és política comarcal.  La nostra comarca del Garraf, petita com és, es manifesta diversa i alhora encara per fer. Li cal, pensem, trobar-se a si mateixa. No podem viure permanentment del dubte: som una comarca, formen part de la vegueria Penedès i des d’aquesta realitat ens cal saber com ens articulem amb al país i de quina manera la dibuixem damunt el mapa dels interessos col·lectius.

Tant des del Garraf blau, que ens projecte mar enllà, com des del Garraf verd, que ens cal preservar i potenciar, sabem perfectament de la necessitat no solament de mancomunar esforços i voluntats sinó també de la necessitat d’establir criteris i paràmetres d’actuació que vagin molt més enllà de cada població en concret. De fet la nostra Comarca, el seu petit territori porta associada la seva concreció amb aquesta necessitat d’emmarcar les nostres necessitats, potencialitats i voluntats dins un futur comarcal. Viure i conviure en aquest territori implica compartir un imaginari col·lectiu que ara per ara està a les beceroles i que no podem permetre’ns el luxe de demorar més.

La nostra comarca, se’ns presenta socialment complexa, necessitada i en aquest moment greument tocada per la crisi. Des del Consell Comarcal tenim l’obligació i responsabilitat de treballar, com des d’altres institucions,  per fer front a l’actual crisi financera, que estreny diàriament a centenars o milers de ciutadans i ciutadanes de Vilanova i la Geltrú, de Sant Pere de Ribes, de Sitges, de Cubelles, de Canyelles o d’Olivella.  Per solidaritat i per responsabilitat política estem obligats.

Des de la CUP-UM9 volem ser còmplices amb la resta de grups del consell d’aquest treball, d’aquestes voluntats. Un treball que nosaltres hem situem en dos eixos d’acció política:

* Treballar per i d’acord amb la voluntat de la vegueria Penedès.

* Desenvolupar una línia d’acció política conjunta en l’àmbit comarcal i de cohesió nacional, concretada en polítiques d’esquerres. Aquesta línia d’acció política la concretem en:

a)  Treballar per donar un nou impuls polític al Consell Comarcal, fugint de l’amiguisme, el clientelisme i la política de despatx per tal que sigui un veritable espai de debat i discussió política.

b)  Impuls i foment de les polítiques de desenvolupament comarcal referents a l’àmbit de mobilitat, transport públic, habitatges socials, infraestructures, serveis culturals, educació, comunicació i sanitat.

c)  Aposta clara per les polítiques socials i formatives.

d)  Impuls i suport a les polítiques generadores de llocs de treball i encaminades a reforçar el teixit productiu, el comerç de proximitat, el cooperativisme i els autònoms.

e)  Planificació del futur de la comarca en àmbits com la sostenibilitat ambiental i una ordenació urbanística i de mobilitat racional, girant full a la construcció accelerada dels darrers anys i donant valor al patrimoni natural i ecològic.

f) Suport a les mobilitzacions de les plataformes anticapitalistes i moviments socials en la seva lluita de transformació social i en defensa dels drets socials.

g)  Sumar esforços cap a l’exercici del dret d’autodeterminació del poble català, donant suport a les iniciatives que, des de la societat i des del municipalisme, vagin encaminades a l’exercici de plenes llibertats nacionals dels catalans i les catalanes i per la Unitat Popular.

h)  Vetllar per l’eradicació de comportaments, actituds i mesures de caire racista o xenòfob, defensant un model de comarca integradora, cohesionada i amb identitat pròpia.

i)  Prioritzar la necessitat urgent d’inversió sanitària al conjunt de la comarca i vetllar perquè aquesta es faci en clau de gestió pública, i no privada.

El que avui, les organitzacions de les CUPs de Vilanova i Sitges i Um9 de Sant Pere de Ribes, donem a conèixer no és solament les raons polítiques de treballar plegats dins el Consell Comarcal del Garraf pel desenvolupament d’un punts programàtics. Sinó també la voluntat conjunta de treballar per construir aquest imaginari col·lectiu comarcal en el qual hi siguem capaços de dibuixar-hi les nostres prioritats, necessitats, potencialitats i voluntats.

Al Consell Comarcal hi venim a fer política comarcal, no a escalfar-hi cap cadira ni cobrar-hi cap sou. Hi venim amb voluntat de dibuixar entre tots i totes les nostres carreteres, els nostres hospitals, els nostres centres de formació, de creació i de consum cultural. Volem saber situar a la comarca els nostres actius econòmics, els nostres llocs de treball i les nostres activitats. Ressaltar els nostres espais verds i el blau de les nostres platges. Volem moure’ns pel territori de manera sostenible amb transport públic de qualitat i passejar pels nostres pobles i ciutats descobrint un passat que ens es comú.

I aquest treball polític el farem sols o de bracet amb qui ens agradi i vulgui entendre.
Moltes gràcies a tothom.'