El Govern de dretes augmenta la pressió fiscal i minva els drets i serveis socials

Després de l’actualització del cadastre i de la pujada del coeficient de l’IBI que ha aprovat el Govern tot provocat una gran augment de la carrega impositiva als ciutadans, des de la CUP volem fer les següents consideracions

Considerem que una actualització periòdica del cadastre és de vital importància per mantenir una eina de tarificació justa. El fet que els anteriors governs de diversos colors estiguessin tants anys sense fer l'actualització cadastral només ha afavorit els especuladors que s'han lucrat durant l'època de màxim volum de la bombolla immobiliària. A més, degut al brutal creixement dels preus en el mercat immobiliari des de la meitat dels anys 90, la falta d'una revisió periòdica de ben segur que ha provocat la pèrdua de milers d'euros a les arques municipals mitjançant l'IBI. De la mateixa manera, l'actualització en el futur davant la caiguda més que previsible dels preus dels terrenys davant l'actual paralització del mercat immobiliari compensarà en pocs anys aquesta pujada.

Per un altra banda, la pujada de l'IBI d'un 10% per part del govern estatal del PP i el fet que la nostra vila sigui de les que més alt té l'impost al Principat de Catalunya, provoca una forta pressió fiscal sobre molts sitgetans que, a més, pateixen l'actual situació de crisi i precarietat. Tot això també se suma a la disminució d'infraestructures públiques i serveis socials a la nostra vila, fruit de les retallades dels diferents governs locals, autonòmics i estatals, la qual cosa crea una veritable situació d'injustícia, ja que no és justificable l'augment de la pressió fiscal i la disminució de serveis, sobretot quan la veritable raó de la situació de les arques municipals és l'aposta per un model especulatiu que ja des d'un principi es preveia insostenible i injust.

A tot aquest panorama se suma la manca d'una valenta política de bonificacions i de progressivitat fiscal, el que fa que la càrrega sigui molt més dura per a aquelles famílies que en aquests moments passen una dura situació econòmica. El Carnet Blau pot ser una bona mesura però sempre i quan es doti d'unes eines i bonificacions atrevits. Des de la CUP mirarem de solucionar aquest aspecte mitjançant les nostres aportacions en el període d'al·legacions. De la mateixa manera creiem que l'IBI pot ser un impost que, mitjançant penalitzacions, podria i hauria de gravar l'existència de pisos i locals buits que són retinguts amb intencions especulatives, per tal de, mitjançant aquesta intervenció, ajudar a treure més pisos i locals al mercat i així baixar els preus.

Per últim, voldríem destacar un aspecte que veiem que es repeteix en l'actuació dels diferents governs en els últims anys i que ens preocupa força. Que el govern intenti fer passar per participació una presentació del resultats finals de la revisió del cadastre significa que no han entès el que és la participació ciutadana. La participació quan les coses ja estan decidides només fan de l'acte en si una pantomima per rentar-se la cara a nivell públic i només deixa a la població la possibilitat de la rebequeria. Aquestes audiències públiques s'haurien de fer prèviament per tal que l'ajuntament pugui rebre les inquietuds, problemàtiques, idees i necessitats de la població per actuar tenint-les en consideració.

Des de la CUP apostem per un altre model, un model on els impostos derivin en serveis, on la progressivitat faci que qui més té pagui més i on la intervenció en forma d'impostos dificulti que drets, com l'habitatge, siguin un mitjà per lucrar-se mitjançant l'especulació.