El Govern no aprova recuperar el Mercat Vell pel poble de Sitges

En el Ple Municipal del passat 30 de juliol, CiU, suposat líder del govern de la vila, va quedar en evidència en votar en contra de la seva pròpia promesa electoral de recuperar el Mercat Vell per donar-li un ús cultural. La moció presentada per la CUP que anava en aquesta línia no es va aprovar al no comptar amb el suport de cap altre grup municipal.

Cap partit municipal més enllà de la CUP va donar suport a la moció que pretenia recuperar el Mercat Vell i obrir un procés participatiu perquè s’aconseguís trobar un ús amb una major consonància amb les necessitats de les entitats culturals de la Vila. Així es volia donar resposta a un dels problemes de Sitges com és la manca d’espais municipals per a desenvolupar-hi activitats de caire cultural. El Govern va reconèixer aquesta mancança però es va negar a recuperar el Mercat Vell per l'ús públic i continuar amb el tracte de favor a l'empresa Bacardi.

Avui en dia Bacardi S.A. està gaudint d’unes condicions molt favorables per fer ús i treure benefici econòmic del lloguer de 376 m2 d’un espai que és patrimoni de tots els sitgetans. Una gran multinacional com Bacardí està pagant tant sols 851 € mensuals de lloguer per lucrar-se al Mercat Vell. Aquest preu ridícul prové d’aplicar descomptes als 54.178,56 €/any que l’Ajuntament havia de cobrar inicialment. Tanmateix segons el contracte signat, s’hi van restar unes obres d’adequació de l’espai per un valor anual de 17.905€ i 25.000€ anuals en concepte  de la promoció de la vila que suposadament fa Bacardí de Sitges. També si ha de restar 1.484€/anuals per 10 dies que l’Ajuntament té dret a usar l’espai a l'any. Fetes totes aquestes rebaixes resten els 851€ mensuals que paga la multinacional.

El regidor de la CUP Òscar Ortiz va declarar que aquestes rebaixes són enganyoses. Si bé és cert que l’empresa va pagar unes petites obres d’adequació de l’espai per poder instal·lar la Casa Bacardí, si posteriorment es resta aquesta quantitat del lloguer, és com si fos l’Ajuntament el qui hagués pagat les obres. I el mateix passa amb el descompte de 25.000€ anuals en concepte de promoció de la vila, el qual a més és un greuge comparatiu per altres comerços i espais d’hostaleria del poble que també es promocionen fora de la vila i no reben ni un cèntim per fer-ho.

En la defensa de la moció, Ortiz també va recordar que el 5è punt en l’àmbit de la cultura del programa electoral CiU deia el següent: “Retornarem el Mercat Vell com a espai al servei i ús de la cultura que es genera al municipi.” Tanmateix i seguint la línia anunciada per l’alcalde del “programa electoral dinàmic” CiU no va tenir cap problema en votar en contra de la seva promesa electoral.

Tot i aquestes acusacions directes a CiU cap regidor d’aquest partit va intervenir per defensar-se en cap moment del debat sobre la moció i no van obrir boca en referència a aquesta nova acció que va en contra del programa en que van fer confiança els sitgetans que els van votar.

Per part del Govern la defensa de la no recuperació va anar a càrrec del regidor Carretero, demostrant un cop més qui talla el bacallà en aquest govern, el qual va argumentar no recuperar l’espai perquè aquest aporta 34.000 visitants al poble, quan aquesta xifra no és certa. La dada esmentada realment correspon als visitants que a tingut l’espai i evidentment no tots són de fora la vila ni molt menys han vingut expressament a Sitges per anar a la Casa Bacardí.

D’aquesta manera  el Govern de dretes actual ha deixat passar l’oportunitat d’arreglar l’error de l’anterior govern de PSC-ICV, els quals van signar un contracte molt favorable per la multinacional i molt desfavorable per l’Ajuntament. Han deixar passar l’oportunitat de recuperar un espai cultural patrimoni de tots els sitgetans que bona falta fa al poble i que ara està en mans d’una multinacional a canvi de 851€ mensuals, amb anunci publicitari gratuït al Passeig inclòs.