El Govern rebutja la moció de la CUP per la recuperació d’aliments en bon estat que acaben llençant els supermercats

Davant el vot contrari per part dels partits que formen el Govern de dretes de Sitges: CiU-PP-SGI-NH a la moció per la recuperació d’aliments que vam presentar el darrer Ple del 25 de febrer des de la CUP fem les següents consideracions.

A Sitges anualment, segons dades de la Taula del Tercer sector, els supermercats llencen a les escombraries aproximadament 13.500 kg. d’aliments aptes pel consum. Per altra banda Cáritas i la Creu Roja, tot fent la lloable tasca d’omplir els buits que no omplen les administracions, atenen directament a més de 150 famílies a Sitges. Davant aquestes dades, portem mesos treballant en una moció per intentar que part d’aquests 13.500 kg. d’aliments no arribin als contenidors sinó que siguin redistribuïts.

Inicialment vam plantejar la moció perquè fos l’Ajuntament qui recopilés aquests aliments i els redistribuís mitjançant el Menjador Social, el qual tanmateix mai vam demanar que s’abastís únicament d’aquests aliments, remarquem aquest punt perquè el regidor Marc Martinez l’ha tergiversat totalment en diverses ocasions. Aquesta postura inicial va ser rebutjada per part del Govern i nosaltres adaptant-nos a les seves demandes vam reformular la moció fent que l’Ajuntament perdés pes en quant a obligacions per poder-la presentar al darrer Ple de gener.

La segona modificació de la moció no va poder ser debatuda al gener perquè el punt va ser aplaçat al tractar-se d’un Ple molt llarg que arribà fins les 00:00 h, per tant va ser aplaçada fins al Ple de febrer. El dia 18 ens reunim tres membres de la CUP, el regidor Marc Martinez i la Taula del Tercer Sector per tal de tractar la problemàtica. Després d’aquesta reunió des de la CUP modifiquem de nou la moció adaptant-la a les postures de la Taula del Tercer Sector i del regidor.

Finalment la tercera i definitiva modificació de la moció simplement vol acordar que l’Ajuntament “demani als responsables del supermercats de Sitges que arribessin a acords amb entitats de la Taula del Tercer Sector com Cáritas  i la Creu Roja per fer-los-hi arribar els aliments aptes pel consum abans que siguin llençats.” També es plantejava fer un seguiment de la campanya i publicar a la pàgina web de l’Ajuntament un llistat amb els supermercats que col·laboren amb aquestes entitats per tal de que se sentissin pressionats i se sumessin a la campanya.

Declarem que en cap moment hem demanat res que no s’estigui fent ja o s’estigui plantejant en altres llocs: per exemple a Berga, Premia de Mar o fins i tot Badalona. Tot i això l’exemple més clar és ben proper, sense anar més  lluny, un Supermercat ja dóna part d’aquests aliments aptes pel consum a Cáritas un cop al més. Amb la moció preteníem multiplicar aquesta iniciativa que ara és només d’un supermercat.

El senyor Marc Martinez va justificar els 13 vots contraris de tot el Govern dient que la Taula del Tercer Sector de Sitges no acceptava els acords esmentats, quan això és taxativament fals. L’aprovació de la moció és un pas paral·lel a l’activitat de Càritas i la Creu Roja, és simplement una forma de donar suport polític a la seva activitat i intentar ajudar per reforçar-la. A més en cap moment els representats de la Taula del Tercer Sector van dir que no volien un posicionament favorable com aquest per part de l’Ajuntament.

Volem remarcar que a l’acord unànime que es va arribar va ser que un representant de la Taula del Tercer Sector de Catalunya ens faria arribar els protocols d’actuació del Banc dels Aliments amb els supermercats per intentar adaptar-los a Sitges. I això és totalment independent a l’aprovació de la moció.

Denunciem que el resultat final d’aquest procés de debat ens ha demostrat que no es pot treballar amb aquest Govern, ni mitjançant la presentació d’al·legacions, ni mitjançant les reunions amb els seus regidors i regidores

Denunciem l’actitud del regidor Marc Martinez el qual sembla ser que tres mesos després de negociacions, i de que canviéssim tres cops la moció seguint les seves suggerències encara no va arribar mai a entendre el seu sentit. Aquesta és la percepció que ens queda després de que en la darrera intervenció del Ple, després de 30 minuts de debat digués que una de les causes del vot contraria la moció era que “l’Ajuntament no pot anar a buscar menjar als contenidors”. Fet que o bé demostra la seva nul·la capacitat per entendre el sentit de la moció o bé vol fer quedar les nostres propostes com a ridícules.

Per tot això denunciem finalment que la no aprovació de la moció és deu a una manca de voluntat política, malgrat els esforços que hem fet des de la CUP, modificant fins a 3 cops la moció perquè fos al gust del Govern. Mà estesa per que te la trepitgin.