El Govern segueix mostrant una nul•la capacitat de diàleg

El Ple Municipal de desembre va resumir la política seguida per CiU-PP-SGI-NH durant el darrer any. Per una banda el Govern va presentar el pressupost sense que aquest recollís cap mena de participació ciutadana en la seva elaboració i per altra banda es van aprovar les noves Ordenances Fiscals sense que cap de les al·legacions que demanaven més progressivitat fiscal i justícia social fossin acceptades.

Pressupost El Govern va aprovar inicialment, amb el vot contrari de l’oposició, el pressupost 2013. Des de la CUP vam justificar el nostre posicionament atès que el procés d’elaboració del pressupost no va comptar amb cap mena de participació ciutadana.  En aquest sentit fa un any ja vam presentar una moció què proposava la creació d’una taula de treball que establis els mecanismes necessaris perquè una part del pressupost es decidís a partir de la participació ciutadana. Aquella moció va ser rebutjada pel Govern i d’aquí què enguany el pressupost provingui d’un procés opac a on ni ciutadania ni oposició hi tenen accés fins a l’aprovació inicial. Per altra banda el nostre vot contrari es va veure motivat també perquè creiem que hi ha partides que poden ser redistribuïdes per dotar al pressupost d’un contingut més social del que ha elaborat el Govern de CiU-PP-SGI-NH, el qual segueix una línia continuista respecte l’any passat.

Ordenances fiscals El Ple va servir també al Govern de dretes de Sitges per aprovar definitivament les Ordenances Fiscals per aquest 2013. Des de la CUP vam presentar fins a 19 al·legacions, dins del termini legal, a la injusta proposta base del Govern que entre altres recollia l’abusiva i polèmica pujada de l’IBI. Tan sols 5 dies després de presentar les al·legacions ja se’ns va comunicar que serien totes rebutjades durant el Ple Municipal. Les al·legacions demanàvem principalment introduir progressivitat fiscal a l’IBI i altres taxes, tot establint diferents coeficients en funció del valor del cadastre de l’immoble. També proposàvem que l’IBI i altres taxes estiguessin bonificats en un 95% i 100% respectivament aquells casos en què la suma dels sous del nucli familiar no arriba a cobrar 2,5 vegades el salari mínim interprofessional o si es tracta d’aturats de llarga durada que ja no cobren el PIRMI, independentment del valor cadastral de l’immoble.

Proposàvem també altres mesures com bonificar la sortida al mercat de lloguer a través de l’Oficina Local d’Habitatge d’aquells immobles buits que ara hi ha a Sitges i apujar més la taxa per ús de via pública per part dels els caixers automàtics de bancs i caixes. Totes les mesures que proposàvem anaven en la línia d’establiment de progressivitat fiscal i justícia social, tanmateix van estar totes rebutjades sense establir cap via de diàleg.

En el Ple Municipal el regidor Mas es va limitar a dir que aquestes mesures no tenien un fonament legal suficient per ser aplicades, tanmateix el gruix de les nostres al·legacions estan inspirades en el funcionament d’altres municipis catalans, fet que demostra que el problema és la manca de voluntat política del Govern de dretes de Sitges.

Ordenança de platges Sis mesos després de la seva aprovació inicial el Govern portava de nou a aprovació la nova ordenança d’ús gaudi i aprofitament de les platges de Sitges. Des de la CUP vam presentar vint-i-dues al·legacions que també han estat totes rebutjades. Les al·legacions responien a 4 motius: el primer treure de l’Ordenança de Platges tots aquells articles que ja estan regulats per l’Ordenança de Civisme i que per tant no cal tornar a regular. El segon era demanar que es concretés el document en alguns punts per evitar, que l’aplicació o no d’una sanció no quedés només a criteri del sancionador. El tercer motiu era que l’Ordenança reflectís que l’Ajuntament ha de ser responsable de que només pot cedir o renovar concessions a aquelles empreses que no tinguin als seus treballadors en situacions de precarietat sense contracte.

Finalment el quart motiu era despenalitzar algunes activitats esportives i lúdiques concretes i proposàvem al mateix temps usar-les com un reclam de promoció turística. Per exemple, vam proposar despenalitzar esports aquàtics sense motor com el surf.

Tot i tenir sis mesos per tractar aquestes al·legacions, les justificacions que hem rebut per a la seva denegació han estat en alguns casos esperpèntiques. Per exemple, en una al·legació proposàvem que no es prohibís el bany amb bandera vermella als surfistes per motius de pura lògica. Tanmateix aquesta al·legació va ser denegada per part del Govern sota l’estrany argument de què “no es pot permetre la coexistència entre banyistes i surfistes”. El resultat final és que si el Govern aplica aquesta Ordenança, l’activitat dels surfistes passarà a ser considerada una infracció molt greu i per tant se’ls hi aplicarà la sanció de fins a 3000€ per banyar-se amb bandera .

Recuperació aliments Varem proposar l’aprovació d’una moció per fer front al llançament d’aliments aptes pel consum que realitzen la gran majoria de supermercats del poble. Proposàvem que l’Ajuntament s’impliqués en el problema i pressiones a aquells supermercats que opten per llençar cada dia quilos i quilos d’aliments enlloc de donar-los. Després de debatre la moció la vam retirar degut a què des del Govern ja ens van indicar que en els termes en que estava plantejada no seria aprovada. Des de la CUP canviarem en alguns punts el plantejament de la moció i la presentarem de nou, però sense canviar en cap cas el contingut el motiu moció: fer front al llançament a les escombraries d’aliments.

Reobertura comissions d’investigació al Parlament Seguint amb la línia d’altres municipis, vàrem presentar una moció per tal que Sitges se sumes a la pressió per tal de que el nou Parlament de Catalunya reobri les comissions d’investigació dels escàndols en la sanitat, bancs i caixes que es van interrompre degut a les eleccions. Aquestes comissions estan investigant alts càrrecs polítics i directius de bancs i caixes. La moció, que buscava incidir en els principis de transparència i qualitat democràtica, va ser aprovada tot i el vot en contra dels regidors i regidores de CiU.