El procés participatiu dels pressupostos municipals, un pas cap a la bona direcció

Aquest dimecres, 1 d'octubre, es van presentar en audiència pública les característiques del nou Procés Participatiu per als Pressupostos de 2015, un procés que fins al moment compta amb el suport de tots els grups municipals amb representació al Ple.

La proposta es limita a l'apartat d'inversions, i estarà dotada d'un milió d'euros. Els sitgetans i les sitgetanes podran presentar propostes a aquest apartat fins al màxim de la partida, i seran votades en una consulta popular oberta.

Des de la CUP sempre hem treballat per assolir una aposta en aquesta direcció, aspecte que està recollit en el nostre programa electoral, així que durant tota la legislatura hem mirat d'incidir per incloure la participació en els debats sobre Pressupostos i Ordenances fiscals. Tan és així que anteriorment a que el govern proposés aquest procés participatiu, ja havíem presentat diverses mocions en aquest sentit, totes elles frenades o rebutjades pel mateix govern i que ara son presentades com la gran obra del govern aquest tram final de legislatura.

El fet que aquestes propostes hagi arribat finalment a bon port, en un format potser menys ambiciós del que desitjaríem, demostra com la societat avança cada cop més cap a propostes de democràcia participativa, cosa que empeny els partits que en un inici es resistien a aquestes formes de decisió política a escoltar les demandes fetes des dels moviments socials i amplis sectors de la població.

Tot i les maneres èticament reprovables d'apropiar-se com a pròpia feina d'altres, valorem positivament el pas que ha donat el govern cap a la participació ja que el veiem com un avanç cap al nostre objectiu de tenir unes institucions més transparents i participatives, properes a la ciutadania. Tot i això, des de la CUP hem intentat també fer aquesta participació extensiva a altres aspectes, i per aquesta raó hem presentant propostes per tal de crear Assemblees Municipals semestrals, amb les quals arribarien les inquietuds de la població al Ple d'una manera més directa; però aquestes propostes han estat rebutjades. I és que, tot i el petit pas encetat per l'actual consistori, per a la majoria de partits la participació ciutadana segueix sent un aspecte complicat de gestionar (per por o desconeixement), així que consideren molt important fer petits passos simbòlics (que no per això deixen de ser importants), encara que marcant molt clarament els límits. Límits per a la majoria, però que per a la CUP no són més que el punt de partida de nous passos per a la creació d'un municipalisme d'alliberament, amb unes institucions transparents i on el protagonisme recaigui en el poble.

Amb tot això, l'aprovació de la partida vindrà condicionada per l'aprovació dels Pressupostos Municipals del 2015, dels quals encara no tenim cap proposta del govern municipal; per tant, tot i ser favorables al projecte de participació en inversions, el nostre posicionament envers els pressupostos encara no està decidit. Des de la CUP seguim entenent els pressupostos com la traducció econòmica d'un programa electoral, així que la nostra posició serà definida en tant que aquests s'aproximin al nostre programa, que és el nostre compromís irrenunciable amb la població que ens va donar el seu suport.