La comunicació de l’Ajuntament de Sitges: opaca i manipuladora

Queden poques setmanes ja per a que es complexin dos anys del pacte de govern CiU-PP-SGI-NH. Per totes i tots és sabut que aquests partits malgrat ser molt crítics amb la presència de càrrecs de confiança en l’anterior govern de PSC-ICV, van pactar que l’Ajuntament seguís comptant amb aquestes figures posades a dit tot anomenant-ne dues.

Una d’aquestes persones és la senyora Mònica Gallardo la qual cobra 64.000€ anuals de retribució bàsica com a cap de comunicació de l’Ajuntament, xifra per la qual hom podia pensar que faria una bona política de comunicació tot orientant-la cap a unes maneres de fer plurals i transparents. Tanmateix el balanç dels darrers dos anys deixa molt a desitjar.

En els darrers dos mesos hem vist com aquest ús partidista de la comunicació s’accentua fins als límits de la manipulació informativa. Així, darrerament hem pogut llegir als privilegiats espais amb els qual compta l’Ajuntament notícies tant poc objectives com les següents:

• 05/03/2013 “El Govern rebaixarà un 50% la Taxa d’Escombraries el 2014”: Aquesta noticia narra la baixada d’impostos aprovada darrerament pel Govern. Tanmateix la noticia no esmenta en cap moment que la baixada aprovada era una de les reivindicacions que la Plataforma Ciutadana per uns Impostos i Serveis Justos (PCISJ) va estar posant sobre la taula del Govern en diverses reunions durant mesos. Fins i tot en el cos de la noticia hi trobem el següent esment: “Aquesta decisió s'ha pres al marge de les reunions mantingues amb la (PCISJ).” A més, la notícia compta amb opinions de membres del Govern i de l’Alcalde però en cap moment amb membres de l’oposició o dels impulsors oblidats de la baixada d’impostos, la PCISJ.

• 12/04/2013 “Sitges fa xarxa contra els desnonaments”. En aquest cas la noticia fa referència a la creació de la Comissió Mixta de Desnonaments, comissió que a diferència del que ven la notícia no és una iniciativa del Govern, sinó que l’Ajuntament es va veure obligat a crear-la per dos motius: el primer i principal, que es tracta del compliment d’un acord d’una moció presentada pel PSC i, el segon, per la insistència que des de la CUP vàrem fer durant dos mesos per poder debatre al Ple una moció de la PAH. En aquest cas, és tal el nivell de manipulació que la notícia en canvi no fa cap esment a aquestes iniciatives, ni tant sols esmenta la moció presentada pel PSC que va obligar a crear la Comissió. Evidentment la notícia no recull l’opinió dels impulsors de la Comissió, però de nou torna a recollir la importantíssima opinió de l’Alcalde.

• 19/04/2013 “El Govern arriba a la meitat de la legislatura eixugant el dèficit de les finances”. En aquest cas la noticia tracta el dèficit de l’Ajuntament dos anys després de l’inici de la legislatura. La nota de premsa eleva la política econòmica seguida pel Govern de dretes fins a tal punt que indica: “L'estalvi net positiu de 4M d'euros s'aconsegueix gràcies al rigor en la gestió, prioritzant polítiques socials i optimitzant els serveis municipals.” Quan la realitat és que l’Ajuntament ha fet retallades en serveis socials i ha carregat amb pujades d’impostos no progressives a tots els sitgetans i sitgetanes. Aquesta important notícia que tracta del balanç econòmic a mitja legislatura, tampoc compta amb l’opinió de cap membre de l’oposició o d’altres agents socials.

Aquests són només tres exemples dels dos darrers mesos, però n’hi ha molts altres. A més, més enllà d’aquesta manera de manipular la informació, trobem que la transparència del Govern també fluixeja ja que l’Ajuntament de Sitges omet informació important a donar als sitgetans i sitgetanes.

Així ho ha reflectit recentment un estudi elaborat per la gent d’'Infoparticipa', un gabinet d'anàlisi de la transparència comunicativa de les administracions locals format pels departaments de comunicació de la UVic, UdG, UAB i UPC; on Sitges treu un 51 sobre 100 en quant a la transparència de la web municipal.

L’estudi, que es pot consultar al seu lloc web, determina que l’Ajuntament de Sitges no comunica entre d’altres les següents qüestions: retribucions i dietes dels càrrecs electes, retribucions dels càrrecs de confiança, informació sobre l'execució del Pressupost, notícies relacionades amb el control de la gestió del govern per part de l’oposició, les actes de la Junta de Govern, els informes anuals del Compte General, les preguntes escrites dels grups municipals i les corresponents respostes, etc.

Des de la CUP apostem per una comunicació plural, transparent i objectiva, a més d’obrir les portes de bat a bat per poder tenir un Ajuntament amb parets de vidre, amb llums i taquígrafs. Denunciem la simple presència d’un càrrec de confiança i més, en aquest cas, per l’ús que fa de la comunicació municipal com a instrument polític.