La CUP portarà al Ple de Gener l’entrada de Sitges a l’Associació de Municipis per la Independència

La proposta es portarà al Ple Municipal d’aquest dilluns 30 de gener en forma d’una moció que buscarà l’aprovació del Ple a l’adhesió de Sitges a aquesta associació de municipis que compta ja amb més de 200 poblacions. La formació també portarà a aprovació una moció d’adhesió a la Xarxa de Municipis de l’Estratègia Catalana Residu Zero.

L’Associació de Municipis per la Independència és una organització que agrupa diferents ajuntaments catalans per tal de defensar l’assoliment dels drets  nacionals del poble català amb l’objectiu de promoure l’exercici del dret a l’autodeterminació que a data d’avui aplega 200 municipis i sis consells comarcals que representen un total d’1,6 milions de persones.

Aquesta iniciativa es va constitur el passat 14 de desembre a Vic com a una associació d’ajuntaments catalans. Els promotors inicals de l’Associació varen ser els alcales de Vic i el Port de la Selva, els batlles Vila d’Abadal i X (UDC i CDC respectivament). La constitució d’aquesta assemblea és un passa més al moviment que va néixer el 13 de setembre del 2009 a Arenys de Munt. Aquell dia s’iniciava un moviment popular que reclamava exercir el dret d’autodeterminació a partir de realitzar una consulta impulsada per la ciutadania en la que es preguntava a la població sobre l’acceptació d’una Nació Catalana independent.

Aquella iniciativa va ser seguida per 554 municipis d’arreu del Principat, donant la possibilitat de votar per la independència de la nostra nació a gairebé 1 milió de catalans. El passat 20 de juny de 2010 aquesta iniciativa arribava a Sitges on 2426 ciutadans van exercir el dret a l’autodeterminació.

El dret a l’autodeterminació és un principi fonamental dels drets humans, qüestió aquesta que està recollida a la carta de les Nacions Unides, com també al Pacte Internacional dels Drets Civils i Polítics ratificat per l’Estat espanyol el 27 de juliol de 1977, que en el seu Article 1  proclama:

“Tots els pobles tenen dret a l’autodeterminació. En virtut d’aquest dret determinen lliurement el seu estatut polític i procuren també pel seu desenvolupament, econòmic, social i cultural.”

Tot i la ratificació d’aquest article per part de l’Estat, és per a tots prou coneguda la postura real davant el dret a l’autodeterminació dels pobles. Se’ns nega un dret  bàsic, la negació del qual és en si mateixa un atemptant als principis més fonamentals de la democràcia. L’Estat espanyol practica una política d’asfíxia de la llengua catalana, d’espoli fiscal i de negació de la nostra realitat com a poble i dels nostres drets nacionals. Per això és important que des dels municipis catalans, des de les entitats governamentals de participació i relació més directa amb la ciutadania; anem construint eines i desenvolupant iniciatives com l’Assemblea de Municipis per la Independència. D’aquesta manera s’aconsegueix progressar en la pedagogia del dret a l’autodeterminació i donar continuïtat al procés polític que es va iniciar a Arenys de Munt.

Fòrum Estratègia Catalana Residu Zero. La segona moció que presentarà la CUP al Ple d’aquest dilluns proposa l’adhesió de Sitges a aquesta iniciativa. El fòrum està composat per diferents sectors de la societat catalana, municipis i associacions municipalistes, empreses, universitats i centres de recerca, entitats ecologistes i socials, que van constituir-lo el passat març de 2011.

L’Estratègia Catalana Residu Zero implica avançar cap a la reducció i reaprofitament progressiu dels residus com a recursos i, per això, planteja estratègies i objectius concrets com ara aconseguir que l’any 2020, la producció de residus sigui inferior a 1,20 Kg/habitant/dia o invertir la situació actual de manera que com a mínim el 70% dels residus generats siguin recuperats i, com a màxim, el 30% siguin destinats a tractament finalista entre d’altres objectius.

Podreu trobar el contingut íntegre de les dues mocions clicant als enllaços següents. I recordeu que la CUP realitzarà un seguiment en directe del Ple via twitter sota l’etiqueta #plesitges.