La necessitat de debatre a fons el ROM

En el Ple del passat dilluns 24 d’octubre el govern de la “Nova Majoria” ens portava la proposta d’un nou ROM (Reglament Orgànic Municipal). Aquest suposa el principal document de funcionament orgànic del nostre Ajuntament. Si el govern defensa que ha de permetre desprendre’s d’una estructura gerencial i directiva innecessària, la CUP tot i veure-ho bé va votar-hi inicialment en contra. I per què?

Amb la voluntat d’incidir en un procés d’aprofundiment democràtic a la Vila, la CUP ens presentàvem en les darreres municipals amb 5 eixos bàsics de treball. El primer d’ells era la participació ciutadana i la democràcia directa. El compromís de la CUP és el de treballar en la construcció d’una Democràcia Directa i la potenciació d’un associacionisme que ens porti a una societat més viva, participativa, activa i creativa amb un fort sentiment col·lectiu i sitgetà.

Des de la CUP pensem que el canvi ha de ser quelcom més que un simple traspàs de poders entre forces polítiques i que el canvi real, el canvi transformador, és invertir les relacions de poder establertes. La Democràcia representativa en la que som submergits avui dia redueix la població a mers espectadors cridats a les urnes cada 4 anys.

L’Esquerra Independentista defensem que cal fer el salt cap a una Democràcia Participativa, on el poble deixi de ser un subjecte passiu i passi a ser un subjecte actiu, protagonista directe de la presa de decisions.

És per això que volem obrir aquest nou ROM a les esmenes i al·legacions de la societat amb un procés més complet i ric que no només al que dictamina el rígid procés administratiu pertinent.

És per això que en l’últim Ple vam reclamar-li al Sr. Batlle que sobretot facin arribar el ROM al màxim als sitgetans i pensessin un procés de participació molt més obert. La resposta va ser que la participació ja es fa i és la voluntat del govern, però que en el cas del ROM no cal perquè és un document que regula el funcionament orgànic i intern de l’Ajuntament. Que vol dir amb això Sr. Batlle? Que no afecta al ciutadà la forma de funcionar interna del nostre Ajuntament?

Des de la CUP, creiem important que s’enceti un procés de treball participatiu per fer millor aquest ROM que ens encaminaria cap a noves formes de fer i entendre la política que suposarien més corresponsabilització.

El ROM ens diu en l’article 1 que entre els seus objectes hi figura “regular les vies i procediments per fer efectiu el dret d’informació i participació ciutadana”. És en aquest punt que volem incidir en el procés i millorar el Títol 6 del mateix ROM que és el que fa referència a la “informació i participació ciutadana”.

Per tot això la CUP oferirem un procés de treball en el que la ciutadania podrà dir la seva amb la generació d’un debat molt més profund i profitós que en el Ple es va negar.

Després d’aconseguir un termini de 60 dies, el primer pas que posem en marxa és la celebració d’una Assemblea Oberta els propers 12 i 13 de novembre, que serà un espai de trobada per als sitgetans que vulguin aportar el seu gra de sorra a millorar Sitges.

Aquesta és la manera com creiem cal fer les coses la CUP, conscients de que no tenim la raó absoluta de les coses. El PP ens ha pogut titllar de demagogs, però una manera diferents de fer les coses és possible. Volem aportar més debat a les qüestions municipals, aquest és el nostre compromís amb el poble de Sitges.