Nou govern amb les maneres de fer de sempre

Crònica del Ple municipal corresponent al mes de setembre celebrat el dilluns 28 de setembre al Saló de Plens de l'Ajuntament

Ajuntament

Des de l'inici de la legislatura el juny passat que sentim que el govern planteja implantar a l'Ajuntament una estructura gerencial i fa el mateix temps que des de la CUP reclamem poder participar en el debat sobre aquesta figura i iniciar una reforma del Reglament Orgànic Municipal (ROM) encaminada, sobretot, a obrir el consistori a la participació dels sitgetans i sitgetanes.

En aquest Ple i sense cap mena de consulta prèvia, ens trobem sobre la taula una proposta tancada on ja planteja totes les atribucions que ha de desenvolupar el futur gerent i els directors d'àrea. A més, en Comissió Informativa, celebrada una setmana abans del Ple, no es va dedicar ni deu minuts en explicar aquesta modificació substancial de l'organigrama municipal i, encara més greu, hi havia la sensació que el regidor responsable de l'organització de l'Ajuntament no havia estudiat a fons el document, presentant-lo com inspirat amb el ROM de Sant Cugat.

Més enllà de la falta de debat i negociació prèvia, que ara en parlarem, el fet que es presenti la proposta com agafada d'un ROM forani (per molt bé que pugui funcionar a la població vallenca) no fa augmentar en absolut la confiança vers el regidor i la seva capacitat de marcar correctament les directrius polítiques que ha de plasmar tècnicament la futura estructura gerencial. Si a això hi sumem el fet que té una dedicació al govern del 0%, fa que aquesta confiança encara disminueixi més.

Però la nostra gran crítica, com ja hem anunciat, és la mala praxis a l'hora de plantejar una modificació de tant calat. La nostra manera d'entendre i fer la política és horitzontal, debatent i arribant a acords entre tots els agents implicats (des de partits, a entitats, sindicats i població en general) i entenem que en el moment polític actual on el descrèdit a la política “de sempre” i el fet que el govern municipal està en minoria al consistori, obliga a tothom a actuar d'aquesta manera i no unilateralment i arribant a acords de mínims amb algunes formacions polítiques. Actuar així ni dóna estabilitat ni garanteix el correcte funcionament a mig i llarg termini de les iniciatives.

Tot i que la proposta d'estructura gerencial tira endavant amb els vots del govern junt amb la dreta espanyola i municipal de Ciutadans i Nou Horitzó després de converses bilaterals; des de la CUP seguim apostant per la creació d'una comissió de treball de reforma global del ROM on hi participin tots els partits amb representació al Ple i treballadors, treballadores i les seves representants. A més, tota la ciutadania (organitzada o a nivell individual) hauria també de poder fer arribar propostes.

Aquest procediment és cert que alenteix una reforma de l'organització interna de l'Ajuntament que, d'altra banda, s'ha de fer; però també garanteix arribar a acords i que aquests siguin duradors i respectats per tothom.

Dedicació del Batlle

Un altre punt que va provocar molt debat entre els partits i que finalment va ser rebutjada, va ser la proposta de modificació de dedicació del Batlle, passant d'un 100% al poble de Sitges a solament un 25% per dedicar el restant 75% a la Diputació de Barcelona.

Si bé és cert que pel municipi pot beneficiar-se de la presència d'un delegat provincial sitgetà, no és menys cert que l'alcalde d'un municipi com Sitges amb la gran quantitat d'actes i feina a fer, no es pot permetre dedicar una quarta part del seu temps (en definitiva qui paga mana) a la gent que l'ha votat. És un frau pels seus votants i per tota la vila i més si tenim en compte que la seva feina a la Diputació de Barcelona la pot desenvolupar qualsevol altre regidor o regidora del seu partit, la majoria d'ells amb dedicació 0 a l'Ajuntament.

Sitges municipi acollidor

Ja en l'apartat de mocions, es va discutir i aprovar una moció de la que estem molt orgullosos d'haver ajudat a portar al Ple i aprovar: la moció de suport a l'acollida de població refugiada víctima de conflictes, la qual va ser presentada i aprovada per tots els grups municipals després de la imprescindible tasca de pressió i treball d'entitats i població preocupada per la situació que viuen milers i milers de persones arreu del món.

Si bé és cert que ens hagués agradat que en el títol de la moció no només es contemplés les persones refugiades per motius bèl·lics, sinó també aquelles que ho son per altres motius com la pobresa, la fam, causes ambientals, dissidències polítiques o sexuals; celebrem que Sitges s'aculli a la Xarxa de Municipis Acollidors i creï la Comissió d'ajuda a les persones refugiades dependent del Consell municipal de Cooperació, Pau i Solidaritat.

Lamentem, però, que alguns partits i els seus portaveus, tot i votar a favor de la moció, per defensar-la continuïn defensant els mateixos discursos racistes i xenòfobs i, a través dels seus partits, continuïn beneficiant empreses d'armament que venen armes als països dels quals els refugiats han hagut de marxar. La solidaritat no es construeix des de la demagògia i els dobles discursos.

Per acabar, recalcar un fet que preveiem que serà habitual en els diferents Plens municipals de la legislatura si no som capaços entre tots els partits de solucionar, l'excessiva durada de les sessions cosa que impossibilita la correcta participació del públic assistent ja que no se'ls hi dóna la paraula fins més enllà de la mitjanit.

Des de la CUP fem una crida a tots els partits a reflexionar sobre el tema i a prendre les mesures necessàries perquè aquest fet no es repeteixi.

Dilluns se celebrava el primer Ple després de l'estiu i el que es pot considerar el primer ple “normal” després de les eleccions municipals i un ple de juliol amb el govern recent creat. I la valoració no pot ser bona després de 100 dies de govern