Sitges vol recuperar la memòria històrica. Sí al Carrer de la Bassa Rodona! Sí a la Plaça del Pou Vedre!

El recompte de la consulta ha deixat clar el resultat: la voluntat clara de canviar els actuals noms del carrer i la plaça Espanya pels de Carrer de la Bassa Rodona i Plaça del Pou Vedre, recuperant així la toponímia històrica del poble i avançant la feina per quan la nació catalana assoleixi la independència.

Recordem que els actuals noms de carrer i de la plaça Espanya són fruit d'una decisió presa a principis de segle XX per un consistori de poc democràtic degut al vot censatari vigent en aquells temps i les forces centralistes preponderants. En canvi, els topònims de Bassa Rodona i Pou Vedre es remunten a l'Edat Mitjana i estan intrínsecament lligats a la vila.

Resultats:

Plaça del Pou Vedre = Opció A (Plaça del Pou vedre) 370 vots (60,2%) / Opció B (mantenir el mateix nom) 121 vots (19,7%) / Opció C (mantenir el mateix nom amb una referència al topònim antic) 121 vots (19,7%) / Opció D (en blanc) 2 vots (0,3%).

Carrer de la Bassa Rodona = Opció A (Carrer de la Bassa Rodona) 372 vots (61,3%) / Opció B (mantenir el mateix nom) 118 vots (19,4%) / Opció C (mantenir el mateix nom amb una referència al topònim antic) 116 vots (19,1%) / Opció D (en blanc) 1 vot (0,2%).

Veiem doncs, que ni sumant les opcions B i C els resultats es veuen alterats, i la victòria del Carrer de la Bassa Rodona i de la Plaça del Pou Vedre continua és clara obtenint un 60% dels vots emesos.

Constatem doncs, que la publicitat plena de faltes que va repartir el PP local no ha tingut efecte i, si n'ha tingut, ha sigut més aviat el de cridar al vot pel canvi de noms. Felicitats i gràcies per la bona estona que ens vàreu fer passar tot llegint el pamflet!

Un cop realitzada la consulta el procés de recuperació dels noms històrics segueix cremant etapes i arriba al seu punt culminant. Tot va començar amb una acció en que l’ANC va rebatejar la Plaça Espanya com a plaça de la Independència. Posteriorment des de la CUP varem presentar una moció al Ple demanant recuperar els noms històrics del Carrer de la Bassa Rodona i la Plaça del Pou Vedre. La moció fou aprovada i va incloure la petició del PSC de realitzar aquesta consulta. A més, la moció va comptar amb un informe favorable de la comissió de toponímia de Sitges.

D’aquesta manera i en resum podem dir que la posició favorable a la recuperació de noms històrics ja compta amb un primer pronunciament favorable del Ple, amb el vist-i-plau dels experts presents a la comissió de toponímia i dels sitgetans i sitgetanes que varen anar a votar.

Tenint en compte tots aquests factors, des de la CUP anunciem que per a nosaltres seria un frau a la democràcia i a la memòria històrica de la vila que el procés no acabés culminant amb el canvi de noms. D’aquesta manera emplacem als partits representats al Ple de l’Ajuntament que acceptin els resultats de la consulta i no frenin la culminació d’aquest procés.

Més enllà de comentar els resultats, des de la CUP volem fer especial esment al procés participatiu en si.

Aquesta ha sigut la primera vegada en la història recent que a Sitges s'ha pogut decidir sobre el propi futur a través d'un procés participatiu. Tot i això, no ens podem quedar aquí i com a sitgetans i sitgetanes hem de continuar avançant cap a una política més participativa, vinculant i transcendent. Els sitgetans i sitgetanes tenim dret a governar-se més enllà del vot cada 4 anys, i tenen dret a decidir sobre els topònims però també sobre altres temes que afecten les nostres vides.

En aquest sentit, des de la CUP-Sitges en el seu moment vàrem plantejar que la consulta s’obrís també a altres problemàtiques. Per què no preguntar sobre els pressupostos? Per què no preguntar sobre impostos i taxes (IBI, cadastre, brossa...)? Per què no preguntar sobre projectes urbanístics com el Pla Bòbila II? Govern i PSC ara han acceptat organitzar aquesta consulta però des de la CUP apostem per ampliar la participació en aquells temes que són de veritable importància pel poble i que poden marcar el transcurs de la vila al llarg dels anys vinents.

Per altra banda, instem al govern a facilitar més la votació ja que una de les conclusions que podem extreure d’aquesta consulta és que limitar la votació als horaris de les oficines de l'OAC i donant només una setmana de termini, ha limitat molt la participació. Prova d’aquest fet són les cues que es van formar durant el dissabte, dia en que van votar gairebé 200 persones en tan sols les 3 hores d’obertura de l’OAC.

Finalment, més de 600 persones s'han pres la molèstia de desplaçar-se fins la seva oficina de l'OAC més propera a efectuar un vot que, siguem honestos.. A totes elles, gràcies!

Estem contents per aquesta petita escletxa que hem obert a la política hermètica i de despatx que fins ara imperava al municipi; però també som molt crítics i no estarem satisfets fins que el govern de dretes local no entengui que la participació ha de ser una eina bàsica de la vida política de Sitges. Com cantava l’Ovidi Montllor: ja no ens alimenten molles, volem el pa sencer!