Per un canvi en el model de gestió: cap a la municipalització dels serveis públics

Davant la propera Assemblea Oberta que hem convocat des de la CUP-Sitges realitzarem una sèrie d'escrits de cara a fer arribar als participants una postura base que serveixi com a punt de partida per encetar els debats que proposem.

Davant l'actual situació de les arques públiques, des de la CUP veiem com un dels eixos bàsics per afrontar aquesta realitat la necessitat d'un canvi en la gestió econòmica. Per això creiem imprescindible encetar certs processos que han de portar a un major control públic de l'economia, de cara que aquesta respongui a l'interès general en la mida del possible. Cal recordar que l'actual crisi econòmica ve donada per l'actuació del capital privat i que aquesta, com que ha estat assumida pels Estats mitjançant les ajudes a les entitats bancàries i financeres privades, ha contaminat les institucions públiques portant-nos a l'actual situació de retallades en els drets bàsics laborals i socials de la majoria dels habitants del nostre país.

Des de la CUP veiem necessari analitzar les causes de la crisi i amb les conclusions obtingudes actuar per canviar el model i així evitar que aquestes situacions es repeteixin. És per això que des del nostre àmbit, el municipalisme, després d'analitzar els processos duts a terme des de finals dels 90 i fins l'actualitat de privatització o “externalització” dels serveis públics municipals en diferents pobles, i amb especial força en aquells governats pel PSC, hem anat veient com aquest procés, que en un primer moment va comportar una entrada de diners a les institucions públiques, ha estat a mitjà i llarg termini una sangria de les arques municipals que encara dura, a més de la pèrdua de control democràtic directe sobre els diferents serveis públics. És per això que des de la CUP apostem per la municipalització dels serveis públics privatitzats, i ho defensem basant-nos en tres raonaments bàsics:

- El control de la despesa econòmica: evitarem el pagament dels beneficis que ha d'assolir l'empresa concessionària i que, en cas de municipalització de serveis, revertiria en les arques municipals. A això cal sumar la dificultat per modificar les concessions, que limita molt el marge de maniobra públic sobre aquests serveis. També cal tenir en consideració una realitat: qualsevol empresa privada només respon a la lògica dels beneficis; és per això que sempre mirarà de retallar aspectes de les concessions per augmentar el seu guany. Això, sumat a la manca de control realitzat per les institucions públiques, fa que es vagin degradant els serveis públics, i molt més en èpoques de crisi

- Serveis sota la lògica de l'interès general: com ja hem dit anteriorment, les concessionàries responen al seu propi interès econòmic, i entenem que els serveis públics per definició han de restar sota la lògica de l'interès general. Tot i que existeixen mesures legals per modificar concessions, aquesta eina gairebé mai s'utilitza malgrat la imperant necessitat en molts casos, degut a la manca de control i la manca de voluntat política d'obrir “el meló” de les concessions. En cas de municipalització la qualitat i la gestió dels serveis públics tindrien un ferm control popular, ja que aquests aspectes serien fiscalitzats per la població en les eleccions o en els possibles futurs processos de participació ciutadana.

- Majors garanties salarials, millor qualitat en els serveis: el fet que aquests serveis estiguessin sota el control democràtic de les classes populars, majoria social en la nostra vila i en el nostre país, i que aquesta és sensible a les retallades de drets laborals, fa que les institucions mirin sempre d'arribar a acords amb els treballadors i les treballadores i evitar els acomiadaments arbitraris. Aquest aspecte també repercuteix en la qualitat laboral dels empleats d'aquest serveis i, per tant, directament en la qualitat del servei. Això sumat a una gestió racionalitzada i sensible ha de portar al lògic funcionament d'aquests serveis.

Aquests tres aspectes per a nosaltres justifiquen encetar un debat en la societat sitgetana sobre la necessitat d'encetar un procés de municipalització progressiu en els serveis públics de la nostra vila. Aquest debat l'encetarem en la propera Assemblea Oberta dels dies 12 i 13 de novembre a les 17 h. a l'edifici de l'Escorxador, on restarem oberts a tots els punts de vista al respecte.